Rune Age nás zabavila a prekvapila zároveň. Jedna z momentálne populárnych deckbuildingových hier (hráči si postupne hraním vytvárajú balíčky kariet, s ktorými hrajú ďalej) je nielen pekne spracovaná, ale plná interakcie (jedna z možností ako vyhrať je poraziť ostatných hráčov a o boje v hre nie je núdza), rôznorodosti (nielen viacerými cestami k víťazstvu, ale aj odlišnosťou kôpok kariet hráčov, scenármi...). Skutočne odporúčame, ak vaša angličtina stačí na jednoduchý text na kartičkách.
Popis hry od Sama Kováčika z klubu Ruiny, kam naša promo hra putovala na testovanie:
Na Slovenský trh dorazila nová stolová hra. Povrávalo sa, že ide o deck-buildingovú hru z fantasy prostredia. Deck-buildingové hry vedia byť veľmi návykové a fantasy prostredie je veľmi lákavé, takže sme sa vyskúšania tejto hry nevedeli dočkať.
Podstata deck-buildingových hier je taká, že na začiatku hry dostanete niekoľko kariet. Pomocou nich získavate karty nové, ktoré primiešate k tým starým a tak si postupne tvoríte balík. Karty majú rôzne funkcie a schopnosti a vy sa snažíte namiešať tú správnu kombináciu. Ako to vyzerá v Rune Age? Každý hráč si na začiatku vyberie frakciu (dokopy sú štyri: elfovia, ľudia, nemŕtvi, „horda“). Každá frakcia má štyri špeciálne jednotky – karty, ktoré môže kupovať len jej hráč. Do spoločnej oblasti sa potom položí päť neutrálnych miest a tri kôpky neutrálnych kariet. Tieto karty spolu súvisia nasledovne: za peniaze kupujete armádu, armáda dobýja mestá (a ostatných hráčov) a pomocou miest sa dajú získavať silné karty (napr. draci) a viac peňazí. Zdrojov máte obmedzené množstvo, preto si treba dobre rozmyslieť, čo s nimi spravíte. Zbytočne dobýjate mestá, keď nemáte armádu, ktorá ich ubráni pred ostatnými hráčmi. A zbytočne skupujete celú armádu, keď si váš súper pomocou dobytých miest získal drakov a vašu armádu sfúkne zo stola.
Aby to bolo ešte zaujímavejšie, frakcie sú v hre Dragon age ozaj odlišné. Jedna robí silné útoky s veľkými stratami, ďalšia zase útočí s početnými malými jednotkami, prípadne vie efektívne likvidovať súperovu armádu - áno, jednotky sa tu v súbojoch likvidujú často. Vďaka tomu je situácia za stolom veľmi dynamická. Jednu chvíľu môžete byť najsilnejším hráčom za stolom, o pár kôl (ktoré pravdepodobne strávia vaši súperi systematickými útokmi na vás) sa zrazu prepadnete na posledné miesto (napríklad ako dôsledok vykynoženia vašich drakov súperovými lukostrelcami). Znie to dosť šialene, ale je to fakt skvelá zábava!
V hre sú štyri základné scenáre. Súčasťou každého z nich je tzv. Event deck, teda kôpka kariet, z ktorých sa každé kolo otočí jedna a dákym spôsobom zasiahne do hry. Zároveň má každý scenár svoj špeciálny cieľ. A teraz je to zaujímavé: vďaka tomu zodpovedá každý scenár inému hernému módu. V stručnosti sú zhruba takéto:
- Eliminácia : V tomto hernom móde sa snažíte ostať posledný v hre. Útočíte na základne súperov, aby ste ich dostali z hry.
- Zabiť draka : Tu sa snažíte získať armádu dosť silnú na zabitie epického draka. So súpermi sa naťahujete o mestá, potrebné na získavanie silných jednotiek. V takýchto súbojoch ale prichádzate aj o jednotky svoje, takže to netreba preháňať...
- Monument : Ekonomický scenár – snažíte sa postaviť drahý monument. Kradnete si so súpermi mestá, zlato, …
- Kooperatíva : Veľmi zaujímavý herný mód, v ktorom sa hráči (prípadne len jeden hráč) snažia prežiť nástrahy event decku. Prechádzať sólo, prípadne vo dvojici kooperatívny scenár za všetky rôzne kombinácie frakcií je fakt zábava a výzva (autor tejto recenzie napríklad dumal do druhej ráno, ako sa to dá vyhrať sólo za elfov).
Ak to zhrniem, Rune age je ozaj výborná a zábavná hra. Má to skvelé čaro deck-buildingových hier, kedy si po hre vždy poviete, že chcete hrať ešte jednu, lebo už viete, ako vychytať pár chybičiek na vašej stratégii (alebo akú novú stratégiu zvoliť, keď ani vychytávanie chybičiek nepomohlo). Aj vďaka tejto „návykovosti“ potom zaznievajú po jednej ráno otázky ako „Majo a ty si nechcel ísť o pol desiatej domov?“. Hry sú veľmi dynamické, prebieha veľa súbojov a situácia pri stole sa neustále mení. Ak všetky tieto vlastnosti vložíte do fantasy sveta, dostane ozaj silnú hru. Je otázne, ako dlho bude trvať, kým sa vám štyri frakcia so štyrmi špeciálnymi jednotami v štyroch rôznych scenároch okukajú. Hra si koleduje o rozšírenia ale tento základ je pre ne výborný odrazový mostík.